گام اول چاق شدن همان نادیده گرفتن تغییرات ساده است

بسیاری از افراد ممکن است بگویند که چاقی را از خانواده به ارث برده ام. اما در حقیقت، این جمله نمیتواند 100 درصد صحیح باشد. تحقیقات گسترده ای که در سرتاسر دنیا و خصوصا در دانشگاه هاپکینز انجام شده، نشان داده که چاقی مفرط متکی به یک ژن نبوده، بلکه بیش از 100 ژن در آن نقش دارند. اکثر این ژنها غیر فعال هستند و تنها در زمانیکه عوامل محیطی آن ها را فعال کنند، هیچ اثری در متابولیسم بدن ندارند.

بنابراین، نقش ژنتیک در چاقی یا کمرنگ بوده و یا میتوان آنرا کمرنگ کرد. با این حساب، کافی است که لایف استایل یا سبک زندگی را تغییر داد و مانع از بروز چاقی مفرط گردید. لایف استایل به جمع اقداماتی و رفتارهایی گفته میشود که فرد آنها را دنبال میکند. مثلا تعداد وعده های غذایی فست فود در طول هفته، ساعت خواب، قدم زدن یا سوار بر تاکسی شدن، ساعت غذا خوردن، نوع خوابیدن، نوع بلند کردن وسایل و …

برای مثال، افرادی هستند که برای پیاده روی و لاغر کردن، سوار بر ماشین شده و تا پارک میروند (حتی پارک های نزدیک). این کار نشاندهنده ی لایف استایل ناصحیح است. اگر فرد واقعا قصد پیاده روی و لاغر کردن دارد، باید از مسیر بین منزل تا پارک را نیز قدم بزند. اصلاح این فعالیت های روزمره یا همان لایف استایل است که باعث لاغری فرد میشود.

اولین علائم چاقی

اصولا همه ی افراد به بدن خود توجه میکنند. هنگامیکه برای خرید لباس جدید میروید، یا جلوی آینه می ایستید یا هنگام کشیدن غذا و … دقیقا زمانی است که به خود آمده و متوجه تغییراتی در اشتها، سایز بدن و … میشوید. این دقیقا همان علائم اولیه ی چاقی است. هنگامیکه شکم فرد جلو آمده و پهلوها نیز تپل میشوند، باید متوجه شد که ابتدای مسیر چاقی شروع شده است.
چاقی مفرط را میتوان به سه حرکت (مجموعه اقدامات)، تبدیل به لاغری نمود:
  • رعایت در خورد و خوراک روزانه
  • اصلاح عادت های روزمره و فعالیت
  • تقویت ذهنی و پایبندی به برنامه
اکثر کسانیکه صرفا با تکیه بر رژیم غذایی به دنبال لاغری هستند، به سرعت خسته شده و مجددا مسیر چاقی را در پیش میگیرند. چرا که محدود کردن کالری دریافتی، هیچ تضمینی برای رسیدن به هیکل ایده آل نمیدهد. بلکه رژیم غذایی باید در کنار تغییر لایف استایل، مسیر لاغری را میسر کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.