چگونه از اعتبار بروکر اطمینان حاصل کنیم

احتمالا با نقش بروکر کاملا آشنا هستید، با این حال به صورت خیلی خلاصه نقش این کارگزاران جهانی را توضیح میدهیم. بروکر، واسطه ای است بین سرمایه گذاران مختلف. بروکر (همانند کارگزار بورس)، دارایی را از یک فرد خریده و به فرد دیگری منتقل میکند. صد البته که برای این کار، مبلغی را به عنوان کارمزد (اسپرد، کمیسیون، بهره یا سواپ) از خریدار و فروشنده دریافت میکند.

از آنجاییکه بروکرها مستقیما با پول و سرمایه ی افراد در ارتباط هستند، حتما باید تحت نظارت نهادهای مالی و معتبر دنیا قرار بگیرند. کشورهای مختلف دنیا، نهادهای مختلفی را برای کنترل عملکرد بروکرها دایر کرده اند. هر کدام از این نهادها که مستقیما تحت نظر بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد آن کشور فعال است، با بررسی صحت عملکرد بروکرها، به آنها گواهینامه ای مبنی بر تایید فعالیتشان صادر میکند.

این گواهینامه به اصطلاح رگولاتوری یا رگوله خوانده میشود. نهادهای معتبر دنیا، رگولاتوری‌های NFC، CysSec، NFA و …. را به بروکرها اعطا کرده که نتیجه‌ی آن، تایید عملکرد آنها است. این رگوله به معنای اجازه ی فعالیت آن بروکر در همان کشور یا کشورهای تحت نظارت آن نهاد ناظر است. اما از آنجاییکه ایران جزو هیچکدام از این نهادها نیست، ملاک معتبر بودن بروکر در ایران، داشتن رگوله ای با نام آفشور است.

رگوله های آفشور که عموما توسط کشورهای کمتر شناخته شده صادر میشوند، به این بروکرها اجازه ی فعالیت در ایران را داده و به نوعی تضمین میکنند که این بروکر، جزو بروکرهای معتبر برای ایرانیان است.

البته اینکه بروکری دارای مجوز فعالیت در آمریکا یا اروپا باشد (جدای از رگوله آفشور) و همچنین داشتن سالها تجربه نیز ملاک دیگری برای اعتبارسنجی یک بروکر خواهد بود. از آنجاییکه ایرانیان در شرایط خاصی به سر برده (از لحاظ تبادلات مالی بین المللی)، بروکری در ایران معتبر است که حداقل روش های پرداختی محلی را نیز جزو خدمات خود قرار داده باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.